بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | چرا عارضه عفونت ایمپلنت دندان رخ می دهد ؟

چرا عارضه عفونت ایمپلنت دندان رخ می دهد ؟

علت عفونت ایمپلنت دندان چیست ؟ | بهترین ایمپلنت اصفهان دکتر حسین برجیان

عفونت ایمپلنت دندان یا پری ایمپلنت یکی از عوارض کاشت دندان است که دندانپزشک برای جلوگیری از آن روی نکات مراقبتی تاکید زیادی دارد. اگر کاشت ایمپلنت داشته‌اید و نگران ابتلا به عفونت هستید یا علائم آن را دارید؛ تا آخر این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که عفونت کاشت دندان چه علائمی دارد؟ کدام عوامل باعث بروز این عارضه می‌شوند و چگونه دندانپزشک آن را تشخیص می‌دهد؟

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | . درمان پری ایمپلنتایتیس با متخصص ایمپلنت دندان اصفهان

عفونت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی پرطرفدار است. افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با کاشت دندان فضای خالی را پر کنند. ایمپلنت دندان علاوه بر مراحل پیچیده و زمان‌بر، هزینه بالایی هم دارد. قیمت ایمپلنت دندان در برخی برندهای top level بسیار بیشتر هم می‌شود. اما باید این نکته را یادآور شد که با وجود استفاده از بهترین برندها باز هم احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد.

گاهی ایمپلنت‌ها عفونت کرده و علائمی ایجاد می‌کنند. عفونت باعث التهاب بافت نرم شده و حتی ممکن است باعث ازبین‌رفتن استخوان‌های اطراف و پس زدن ایمپلنت شود. در بیشتر مواقع شرایطی به نام پری ایمپلنت باعث بروز این عارضه می‌شود. این التهاب شبیه به بیماری لثه بوده و استخوان و بافت لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم عفونت ایمپلنت چیست؟

اصلی‌ترین علائم عفونت دندان ایمپلنت شده و مراحل عفونت ایمپلنت شامل موارد زیر است :

• درد و مشکل در جویدن و عفونت پیچ ایمپلنت: بعد از کاشت دندان مقداری درد طبیعی است. اما این درد باید با داروهای مسکن برطرف شود. اگر درد افزایش پیدا کرد یا هنگام جویدن و صحبت‌کردن شدید شد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • تب، تورم و قرمزی و علائم آبسه دندان: تورم و قرمزی در چند روز اول طبیعی است. اما اگر این علائم ادامه داشت یا با تب همراه بود، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • طعم و بوی بد دهان: با تجمع باکتری‌ها در لثه و دهان ممکن است طعم بدی در دهان خود احساس کنید. گاهی هم بوی بد دهان به طور دائمی می‌تواند آزاردهنده باشد.
  • خونریزی یا ترشح چرک و عفونت بخیه ایمپلنت: وجود عفونت باعث تجمع گلبول‌های قرمز و سفید در آن ناحیه شده در نتیجه ممکن است از لثه خون و چرک خارج شود. اگر این علائم بیش از چند روز اول ادامه داشت، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • شل شدن ایمپلنت: ایمپلنت‌ها روی استخوان فک پیچ می‌شوند تا تکان نخورند. اگر ایمپلنت شل شود، نشانه مشکلی در استخوان و لثه است. یکی از دلایل آن می‌تواند عفونت باشد.

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | درمان پری ایمپلنتایتیس

علائم عفونت و تحلیل لثه بعد از جراحی

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت و عفونت دندان می‌تواند آسیب زیادی وارد کند. برخی از علایم عفونت ایمپلنت دندان عبارتند از :

1. تورم اطراف محل جراحی که با گذشت زمان بدتر می‌شود
  2. افزایش دردی که با داروهای مسکن تجویز شده کاهش نمی‌یابد
  3. ناحیه جراحی ممکن است قرمز به نظر برسد و در لمس حساس شود
  4. وجود چرک یا ترشح از محل جراحی
  5. بوی بد یا طعم ناخوشایند دهان
  6. افزایش حساسیت به غذا و مایعات سرد یا گرم

علت عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

برخی افراد بعد از کاشت دندان مراقبت از ایمپلنت و رعایت بهداشت را جدی نمی‌گیرند. مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز این مشکل می‌شوند، عبارتند از :

• آب کافی مصرف نمی‌کنید. هیدراته ماندن به دفع مواد زائد بدن کمک می‌کند. به‌خصوص در چند هفته اول بعد از جراحی به این موضوع دقت داشته باشید.
  • قند زیاد می‌خورید. شکر برای سلامت دندان بسیار مضر است. مصرف قند را محدود کرده و بعد از خوردن قند حتما مسواک بزنید.
  • معاینه منظم را جدی نمی‌گیرید. معاینه منظم به دندانپزشک خطر عفونت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • بهداشت دهان و دندان را جدی نمی‌گیرید. روزی چند بار باید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

تعداد زیادی از مطالعات گزارش می‌کنند که پری ایمپلنت تا ۳۰٪ از تمام ایمپلنت‌های قرار داده شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باکتری‌های بی‌هوازی مقصر اصلی ابتلا به این عارضه هستند.