بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | عفونت ایمپلنت دندان - درمان و پیشگیری

عفونت ایمپلنت دندان – درمان و پیشگیری

تشخیص عفونت ایمپلنت

عفونت ایمپلنت دندان | برای تشخیص عفونت ایمپلنت دندانپزشک اطراف ایمپلنت را معاینه می‌کند. علائمی مانند التهاب لثه، خونریزی یا چرک نشانه عفونت هستند. همچنین تصویربرداری اشعه ایکس احتمال ازدست‌دادن استخوان را بررسی می‌کند. معمولا عفونت ایمپلنت دردی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل شخص متوجه آن نمی‌شود.

بعد از تشخیص عفونت ایمپلنت، دندانپزشک باید علت آن را نیز تشخیص دهد. زاویه‌دار شدن ایمپلنت در استخوان، قرارگرفتن ایمپلنت‌ها نزدیک به هم، رعایت‌نکردن بهداشت، کیفیت پایین استخوان، دیابت، سیگارکشیدن و شکستگی ایمپلنت می‌توانند از دلایل عفونت باشند. بعد از کاشت ایمپلنت حتما به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر نوع مشکلی به‌موقع تشخیص داده شود.

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | چرا عارضه عفونت ایمپلنت دندان رخ می دهد ؟

بهترین روش درمان عفونت ایمپلنت

پس از تشخیص عفونت، به خصوص در ایمپلنت all on ۴ که کل دندان‌ها ایمپلنت می‌شوند، باید سریعا برای درمان اقدام کرد. درمان عفونت ایمپلنت دندان باتوجه‌به میزان عفونت و از دست‌رفتن استخوان تعیین می‌شود. دندانپزشک یک یا چند مورد از گزینه‌های زیر را برای درمان انتخاب می‌کند.

۱. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت چیست؟

اگر عفونت در مراحل ابتدایی باشد، می‌توان با تجویز آنتی بیوتیک مشکل را برطرف کرد. اما اگر میزان عفونت متوسط تا شدید باشد، دیگر داروهای آنتی‌بیوتیک کارساز نبوده و باید از روش‌های دیگر استفاده کرد.

۲. تمیز کردن فیزیکی ایمپلنت

به این فرایند دبریدمان زیر مخاطی می‌گویند. با استفاده از کورت فیبر کربن یا دستگاه اولتراسونیک کیسه‌های مخاطی پاک‌سازی می‌شوند. امواج با فرکانس بالا آلودگی اطراف ایمپلنت را تمیز می‌کنند. گاهی ممکن است دندانپزشک از ابزارهای جرم‌گیری ظریف هم استفاده کند.

۳. جراحی و درمان عفونت بعد از ایمپلنت

زمانی که ایمپلنت در محل نادرستی قرار گرفته باشد، تنها راه جراحی است که به عنوان دشمن ایمپلنت شناخته می‌شود. در این روش فلپ باز شده و از مواد ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده فیزیکی استفاده می‌شود. به همین دلیل گاهی به این روش دبریدمان فلپ باز می‌گویند.

۴. برداشتن ایمپلنت

اگر به دلیل عفونت مقدار زیادی از استخوان از بین رفته و پس زدن ایمپلنت اتفاق افتاده باشد، جراح مجبور است ایمپلنت را خارج کند. اگر ضخامت استخوان نگهدارنده کمتر از ۳ یا ۴ میلی‌متر شود، برداشتن ایمپلنت توصیه می‌شود. معمولا بعد از پیوند استخوان و چندین ماه بهبودی کامل می‌توان مجدد کاشت دندان را انجام داد.

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | قرمزی-و-عفونت-ایمپلنت

عوارض عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

زمانی که ایمپلنت عفونت می کند، معایب زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. اما عوارض عدم درمان عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ برخی از مهم‌ترین عوارض ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است :

• شکست ایمپلنت دندان و نیاز به برداشتن آن
  • تحلیل استخوان و تحلیل لثه
  • درد، ناراحتی و تورم مداوم در اطراف ناحیه ایمپلنت
  • عفونت شدید به سایر نواحی بدن سرایت می‌کند و در صورت عدم رسیدگی به موقع، عوارض جدی‌تری برای سلامتی خواهد داشت.
  • عکس عفونت ایمپلنت

راهی برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت وجود دارد؟

برای پیشگیری از عفونت و عوارض ایمپلنت دندان باید نکات مراقبتی را به طور دقیق رعایت کنید. مراقبت از ایمپلنت دندان از زمان اتمام جراحی شروع شده و همیشه باید رعایت شوند. برای پیشگیری از عغونت ایمپلنت کارهای زیر را انجام دهید :

1. حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.
  2. از نخ دندان استفاده کنید.
  3. بعد از خوردن غذاهای شیرین بلافاصله مسواک بزنید.
  4. مراجعه به دندانپزشک و معاینه منظم را در برنامه خود قرار دهید.
  5. برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت باید روزی دوبار و بعد از خوردن غذاهای شیرین مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و مرتب توسط دندانپزشک معاینه شوید.

عفونت ایمپلنت یکی از عوارض جدی است که باید با رعایت نکات مراقبتی از آن پیشگیری کرد. حتما به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده شود. معمولا این عارضه درد نداشته و به همین دلیل شخص متوجه آن نمی‌شود. اما علائمی مانند خونریزی، چرک، تورم، قرمزی و تب می‌توانند از علائم عفونت ایمپلنت دندان باشند.

اگر بعد از انجام ایمپلنت هر روز حداقل روزی دو بار از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید و قند زیاد بخورید، احتمال عفونت افزایش پیدا می‌کند. در صورت بروز این عارضه دندانپزشک از روش‌هایی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک، تمیزکردن فیزیکی، جراحی یا برداشتن ایمپلنت استفاده می‌کند.

پرسش‌های متداول

آیا می توان ایمپلنت عفونت کرده را نگه داشت؟

اگر عفونت خیلی شدید نباشد، با روش‌های مختلفی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک، تمیزکردن فیزیکی یا بازسازی استخوان می‌توان مشکل را برطرف کرد. اما اگر میزان عفونت به حدی باشد که ایمپلنت شل شود، باید آن را خارج کرد. احتمالا بعد از گذشت چند ماه با پیوند استخوان بتوان دوباره ایمپلنت را قرار داد.

آیا با گذشت چند سال از کاشت دندان باز هم احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد؟

بعد از کاشت دندان باید هر چند وقت یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد. رعایت‌ نکردن بهداشت و استفاده‌نکردن از نخ دندان از دلایل اصلی عفونت هستند.

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان |
 عفونت ایمپلنت دندان - درمان و پیشگیری .

اگر عفونت ایمپلنت را درمان نکنیم چه می شود؟

در صورت عدم درمان، عفونت پیشرفت کرده، بافت لثه متورم شده و استخوان از دست می‌رود. در این شرایط ایمپلنت شل شده و تنها راه برای کنترل عفونت خارج‌کردن ایمپلنت به طور کامل است.

آیا ایمپلنت عفونت می کند؟

گاهی اوقات، ایمپلنت‌های دندان ممکن است عفونی شوند و التهاب در بافت‌های نرم و از دست دادن استخوان اطراف اتفاق بیفتد. این اتفاق را پری ایمپلنتیت می‌نامند.

آیا آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت موثر است؟

اگر عفونت ایمپلنت شدید نباشد، دندانپزشک داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اما زمانی که عفونت متوسط تا شدید باشد، دیگر آنتی‌بیوتیک نمی‌تواند عفونت را درمان کند.