بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | گذراندن دوران نقاهت و بهبودی بعد از پیوند لثه

گذراندن دوران نقاهت و بهبودی بعد از پیوند لثه

بهبودی بعد از پیوند لثه

بهبودی بعد از پیوند لثه | معمولا پیوند لثه طی یک تا دو هفته کاملاً بهبود می یابد. ملاقات بعدی با پریودنتیست برای اطمینان از روند بهبودی و احیانا کشیدن بخیه ها ضروری است. بیمار خواهد توانست بعد از حدود دو هفته، از مسواک و نخ دندان استفاده کند. بهبود کامل ناحیه پیوند ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد، که به سلامت کلی فرد و نحوه مراقبت از دهان طی مرحله بهبودی بستگی دارد. توجه به توصیه های زیر در تسریع روند بهبودی موثر است :

تغذیه

در یکی دو هفته اول بهبودی، بیمار باید از غذاهای نرم و سرد استفاده کند تا آسیبی به پیوند وارد نشود. غذاهای سفت و گرم باعث سوزش و تحریک محل پیوند می شود. غذاهایی که معمولا برای دوران نقاهت توصیه می شوند عبارتند از: تخم مرغ به شکل نرم و مخلوط شده، ماست، سبزیجاتی که پخته و نرم شده اند، ماست، پنیر نرم، بستنی و ژلاتین.

سایر توصیه ها

1. استفاده از دهان شویه ضد میکروبی برای جلوگیری از عفونت، تجمع پلاک بر روی دندان ها یا مشکلات پیوند
  2. اجتناب از مسواک یا نخ دندان تا زمانی که دکتر آن را بی خطر اعلام کند. مسواک زدن یا نخ دندان قبل از بهبود، می تواند زخم را باز، یا عفونت ایجاد کند.
  3. اجتناب از ورزش و سایر فعالیت های سنگین تا زمانی که دکتر اجازه دهد
  4. اجتناب از استعمال سیگار
  5. تسکین درد و ناراحتی بعد از عمل

درد و ناراحتی تجربه شده به نوع پیوند بستگی دارد و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. در صورتی که پیوند از بانک بافت باشد، حداقل درد احساس می شود ولی اگر بافت را از سقف دهان برداشته باشند، ممکن است درد تا چند روز احساس شود. برای تسکین درد می توان از مسکن های بدون نسخه، مانند ناپروکسن استفاده کرد.

بعد از انجام پیوند لثه، ممکن است دندان ها مخصوصا نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس تر از حالت معمول شوند. برای رفع این حالت می توان از خمیر دندان یا دهانشویه های مناسب استفاده کرد.

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | جراحی پیوند لثه را چه کسانی باید انجام دهند؟

دوران نقاهت

مدت کوتاهی پس از انجام پیوند لثه می توانید به خانه بروید. دکتر قبل از مرخص کردن شما را معاینه می کند برای اینکه مطمئن شود هیچ مشکلی در پیوند وجود ندارد ، ممکن است یک یا دو ساعت منتظر بمانید.

در طی یکی دو هفته اول بهبودی ، سعی کنید غذاهای نرم و سرد بخورید تا مطمئن شوید به پیوند آسیبی نرسد. شما نباید غذاهای سفت و گرم بخورید تا پیوند را تحریک نکند.

دکتر متخصص شما احتمالاً توصیه می کند که از دهان شویه ضد میکروبی برای جلوگیری از عفونت و تجمع پلاک بر روی دندان ها یا مشکلات پیوند استفاده کنید. اما نباید آن قسمت را مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید تا زمانی که دکتر شما بگوید انجام این کار بی خطر است ( مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن قبل از بهبود می تواند زخم را باز کند یا باعث ایجاد عفونت شود ).

اگر با هر درد یا ناراحتی روبرو شدید ، داروهای مسکن می توانند تسکین دهنده باشند. ورزش نکنید و هیچ فعالیت سختی را انجام ندهید تا زمانی که دکتر شما بگوید انجام آنها هیچ مشکلی برای شما ندارد.

آیا انجام عمل پیوند لثه واقعا ضروری است؟

شخصی که تصمیم به جراحی پیوند لثه دارد باید تمام موارد زیر را در نظر بگیرد :

درمان های جایگزین: اگر تحلیل لثه شدید باشد، احتمال میرود که شما نیاز به کشیدن دندان داشته باشید.
هزینه عمل جراحی: باید به این نکته توجه کنید که اگر هدف شما از انجام عمل تنها به خاطر زیبایی و رفع لبخند لثه ای باشد، بیمه هزینه شما را برنخواهد گرداند و همه هزینه پیوند لثه را باید از جیب بدهید.
عواقب پشت گوش انداختن عمل جراحی پیوند لثه: تحلیل لثه در صورت عدم درمان میتواند خطرناک باشد و حتی میتواند منجر به بروز بیماری شدید لثه و افتادن دندان شود. و صرفا جهت اطلاع، اگر بیماری لثه هم دران نشود میتواند شما را به سمت بیماری های قلب عروقی سوق دهد.

معایب و عوارض پیوند لثه

عوارض جراحی پیوند لثه بسیار نادر است با این حال ممکن است هر یک از عوارض زیر برای فرد پیش آید :

1. تورم و خونریزی بافت لثه
  2. لق شدن دندان ها
  3. افزایش حساسیت دندان به گرما و سرما
  4. بروز عفونت
  5. ایجاد فاصله بین دندان ها

همانطور که گفته شده احتمال بروز این علائم بسیار کم است اما چنانچه فرد به هر یک از علائم گفته شده یا علائم اورژانسی زیر دچار شد لازم است هرچه سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه نماید :

• درد، تورم و کبودی غیر طبیعی
  • تب و لرز
  • خروج ترشحات و چرک از لثه
  • خونریزی شدید
  • خونریزی بیش از 2 دقیقه علی رغم اعمال فشار در محل

در برخی موارد نیز ممکن است بافت پیوندی با محل پیوند سازگار نباشد در این صورت احتمال لزوم تکرار عمل وجود دارد. همچنین اگر بیمار از ظاهر جدید ایجاد شده راضی نباشد دندانپزشک می تواند با عمل اصلاح لثه ظاهر خوشایند تری ایجاد نماید.

آیا جراحی لثه عوارض دارد؟

عوارض پیوند لثه ، مخصوصا عفونت خیلی کم است. اما در صورت مشاهده خونریزی و یا هرچیز غیر منتظره ای در اطراف محل پیوند ، فوراً به پزشکتان مراجعه کنید. در موارد نادر ، بافت پیوند ممکن است به درستی با محل پیوند سازگار نباشد. در صورت بروز چنین اتفاقی ممکن است لازم باشد که پیوند را دوباره انجام دهید.

ممکن است پس از بهبودی کامل پیوند لثه را دوست نداشته باشید. در این صورت ، با متخصص خود در مورد آن صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند بافت را اصلاح کنند تا از نظر شما خوشایندتر شود.