بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | ۶ مورد از علائم پس زدن ایمپلنت بعد از جراحی کاشت دندان

۶ مورد از علائم پس زدن ایمپلنت بعد از جراحی کاشت دندان

معرفی ۶ مورد از علائم پس زدن ایمپلنت | دکتر حسین برجیان – بهترین ایمپلنت اصفهان

اگر کاشت دندان داشته یا قصد انجام آن را دارید، باید با علائم پس زدن ایمپلنت آشنا شوید. حدود ۳٪ از افراد ممکن است در کوتاه‌مدت یا بلند مدت دچار این عارضه شوند. پس زدن ایمپلنت علائم و نشانه‌هایی داشته که دندانپزشک باتوجه‌به آنها می‌تواند عارضه را تشخیص دهد. در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم علائم پس زدن آن چیست؟

اگر می‌خواهید کاشت دندان انجام دهید، بهتر است برای کسب اطلاعات در مورد عوارض و علائم مشکلات ایمپلنت با دندانپزشک مشاوره داشته باشید.

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | تشخیص ضرورت جراحی سینوس لیفت با متخصص ایمپلنت اصفهان

علائم پس زدن ایمپلنت دندان

یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته ایمپلنت دندان است. ایمپلنت یک پایه فلزی داشته که درون استخوان فک قرار می‌گیرد. معمولا جنس آن از تیتانیوم یا زیرکونیوم است. تیتانیوم زیست سازگار بوده و حساسیت به آن بسیار نادر است. اما به دلایل دیگری ممکن است این پایه فلزی در جای خود تثبیت نشود.

میزان موفقیت درمان با ایمپلنت بسیار بالا است و بیشتر افراد از آن راضی هستند. اما حدود ۳% از افراد ممکن است دچار عوارض ایمپلنت شوند. در این افراد به‌مرور علائم پس زدن ایمپلنت ظاهر می‌شود.

برای تثبیت ایمپلنت در استخوان فک دو نوع ثبات اتفاق میفتد. در ابتدا یک ثبات مکانیکی ایجاد شده و بعد از ۳ ماه ثبات ثانویه به نام استئو اینتگراسیون ایجاد می‌شود. با تماس مستقیم، ساختاری و عملکردی بین استخوان فک و پایه فلزی ایمپلنت این نوع ثبات به وجود می‌آید. اما گاهی ممکن است انسجام استخوان با ایمپلنت به مشکل بخورد.

از مهم‌ترین علائم پس زدن ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱. ادامه پیدا کردن درد و ناراحتی و علائم جوش نخوردن ایمپلنت

بعد از قراردادن ایمپلنت در لثه مقداری درد و ناراحتی طبیعی است. شما احتمالا در یک هفته اول درد خواهید داشت. اما اگر این درد در مدت طولانی قطع نمی‌شود یا به‌مرور شدید می‌شود، باید به دندانپزشک اطلاع دهید. به‌ویژه اگر هیچ حادثه‌ای مانند ضربه اتفاق نیفتاده باشد و درد از بین نرود، احتمالا نشانه پس زدن ایمپلنت است.

۲. شل شدن ایمپلنت

یکی از علائم پس زدن ایمپلنت شل شدن آن است. ایمپلنت شل می‌تواند به دهان و دندان‌های مجاور آسیب وارد کند. در صورت بروز چنین نشانه‌ای حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. شل شدن ایمپلنت تحت هیچ شرایطی طبیعی نیست. زمانی که ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد، شما نباید آن را در دهان خود احساس کنید. در واقع ایمپلنت باید مشابه دندان طبیعی شود. اگر آن را دهان خود احساس می‌کنید یا ایمپلنت کمی تکان می‌خورد، باید علت آن بررسی شود.

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | . آشنایی با جراحی پلاستیک پریودنتال برای کاشت ایمپلنت

۳. مشکل در جویدن یا گاز زدن غذا و جوش نخوردن ایمپلنت

ایمپلنت باید مثل دندان طبیعی باشد و در دهان احساس نشود. اگر هنگام غذا خوردن دچار درد و ناراحتی می‌شوید، احتمالا نشانه پس زدن ایمپلنت است. همان‌طور که اگر دندان طبیعی هنگام خوردن غذا درد بگیرد، نشانه مشکل در دندان است. در صورتی‌ که ایمپلنت زمان جویدن و گاز زدن غذا درد گرفت، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

۴. التهاب لثه و نشانه های خراب شدن ایمپلنت

التهاب و تورم لثه در روزهای اول بعد از جراحی طبیعی است. اما این مورد نیز در صورت شدید شدن یا تداوم داشتن می‌تواند علامت جدی باشد. معمولا التهاب بیش از یک هفته نشانه عفونت پیچ ایمپلنت است. عفونت در مراحل اولیه با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اما اگر شدت پیدا کند و با تحلیل رفتن لثه بعد از ایمپلنت همراه شود، منجر به پس زدن ایمپلنت شده و حتی می‌تواند در خون جریان پیدا کند. پس این نشانه را باید جدی بگیرید. احتمالا دندانپزشک داروی آنتی‌بیوتیک و دهان‌شویه ضدباکتری تجویز می‌کند.

۵. واکنش آلرژیک و پس زدن پایه ایمپلنت

گاهی اوقات، بدن اشیا خارجی را پس می‌زند. از جمله مواردی مانند پیوند اعضا، پروتزها و دندان‌های جایگزین. اگر حتی سال‌ها پس از جراحی ایمپلنت دندان، درد، التهاب، لرز یا تب را تجربه کردید، ممکن است بدن شما آلیاژ تیتانیوم را رد کند.

در مواقع نادر ممکن است به علت حساسیت به فلز تیتانیوم، ایمپلنت پس زده شود. این واکنش آلرژیک ناگهانی ایجاد شده و شخص دچار علائم زیر می‌شود :

• ازدست‌دادن حس چشایی
  • تورم اطراف لثه و عفونت ایمپلنت دندان
  • احساس سوزن‌سوزن شدن

۶. فرورفتگی لثه اطراف ایمپلنت

تحلیل بافت لثه می‌تواند به دلیل بیماری لثه، کمبود استخوان یا ایمپلنت نامناسب ایجاد شود. اگر در اطراف ایمپلنت التهاب مشاهده می‌کنید و روکش ایمپلنت به طور غیرطبیعی بلند است، احتمالا دچار تحلیل بافت لثه شده‌اید. اگر دندانپزشک مهارت کافی داشته باشد و ایمپلنت را در جای درست و با زاویه مناسب قرار دهد، احتمال بروز این عارضه کاهش پیدا می‌کند.

بهترین ایمپلنت اصفهان | ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان | اهمیت انتخاب متخصص ایمپلنت دندان - بهترین ایمپلنت اصفهان

برای درمان پس زدن ایمپلنت دندان روشی وجود دارد؟

اگر دچار علائم پس زدن ایمپلنت هستید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه اولیه و تجویز عکس با اشعه ایکس می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد. در این شرایط باید ایمپلنت را از دهان خارج کرد. بعد از خارج‌کردن ایمپلنت می‌توان با توجه‌ به شرایط و میزان آسیب به استخوان فک برای جراحی مجدد تصمیم گرفت. در واقع درمانی برای پس زدن ایمپلنت وجود ندارد. آسیب به ناحیه اطراف ایمپلنت دندان، ممکن است باعث شل شدن ایمپلنت و در نتیجه شکست و پس زدن ایمپلنت شود.